Bliv strandklar med alternativ træning

Publiceret i: Livsstil, Motion | 0

Én af de gennemgående og faste trends er træning. Det varierer meget, hvilke træningsformer der er mest populære hvad angår medlemstal og antal udøvere, men det at træne har næsten altid været på mode, og det gør sig i høj grad også gældende i dag. Med de mange positive indvirkninger på krop og sind træningen har, er det ikke tilfældigt, at træning fortsat er på listen over danskernes foretrukne hobbyer.

Vi ser her lidt nærmere på nogle af de mere alternative træningsformer, som er velkendte, men som ikke nødvendigvis er de mest praktiserede. De kan noget forskelligt hver især, og det er derfor, vi retter opmærksomheden mod dem nu.

Yoga

Den første ”sportsgren”, vi slår ned på, er yoga. Modsat mange andre discipliner er yoga en stille og rolig træningsform, hvor det ikke er tempoet, der styrer, men hvor fokus er lagt på musklernes spændthed i forbindelse med at holde kroppen i udfordrende positioner over længere tid. Yoga er helt oplagt for dig, som gerne vil have en stærk og smidig krop, og som kan lide at udfordre din krop. Når du laver yoga, opøver du også en kropsbevidsthed og -kontrol, og uanset om yoga skal være din primære sportsgren eller ej, danner den et rigtig godt grundlag for en aktiv krop.

Jo mere avanceret du bliver i yogaens verden, desto flere udfordrende øvelser kan du naturligvis tilllade dig at prøve kræfter med. Yoga er en sportsgren, hvor der bliver ved at være plads til forbedring og udvikling.

TRX

Det næste, vi vil fremhæve, er TRX-træning. Denne træningsform udgøres af stærke bånd med håndtag for enden, og med disse håndtag kan du lave alle mulige former for styrketræning – både udenfor og indenfor. Investerer du selv i TRX-udstyr, er det rigtig fornuftigt at sætte sig ind i, hvor mange forskellige anvendelsesmuligheder der rent faktisk er. Der er nemlig rigtig mange, og de er hårde og udfordrende på hver deres måde. Det gode ved TRX-træningen er, at du kan lave den alle steder. Både derhjemme, i skoven, på stranden, i bymiljøet eller hvor end du vil. Så længe du har noget at sætte båndene fast i.

Hjemmetræning

I forlængelse af forrige punkt skal vi nu se på muligheden for at træne hjemme. Ved at træne hjemme kan du spare mange penge på fitnessmedlemskaber og kontingentbetalinger, men det sætter også nogle krav til dig selv. Du skal først og fremmest have købt dig noget udstyr. Det behøver ikke at være meget. Eksempelvis kommer du rigtig langt ved at kombinere helt almindelige kropsøvelser såsom squats og mavebøjninger med en træningselastik. Elastikken giver dig noget mere modstand, og de enkelte øvelser får således en markant større effekt.

Andet velfungerende og simpelt udstyr, som passer godt ind i et hjemmetræningscenter, er for eksempel kettlebells, håndvægte og en god yogamåtte.

Barfodsløb

Slutteligt skal vi se på en variation af løb – nemlig barfodsløb. Fortalere for denne type løb påpeger, at mennesket ikke er født med sko på, og de henviser ofte til, at tidligere generationer før os var helt eminente løbere – måske fordi de ingen sko havde på, som kunne påvirke deres løb. Løber du barfodet, får du en helt anden fornemmelse for underlaget, ligesom du heller ikke har nogen vægt ud over dig selv, som du skal bære ved hvert skridt. Overvejer du at prøve denne disciplin, anbefales det dog, at du i nogen grad allerede har erfaring med løb, og at du kender din løbestil. På den måde er det lettere at undgå dumme skader.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Skriv en kommentar