Tjekliste til Berlin Marathon

posted in: Uncategorized | 0

Hvert år vælger mange danskere at deltage i Berlin Marathon. Flere tusinde af løberne til dette maraton er danske, og på den 42.195 lange rute møder løberne masser af skøn opbakning af de mere end en million tilskuere. Berlin Marathon anses for at være et af verdens bedste maratonløb, hvilket måske også er årsagen til, hvorfor du overvejer at deltage i dette fantastiske løb. Med hensyn til tjeklisten, inden maratonet starter, er der en række ting, som er nødvendige at huske på, når løbet nu foregår i udlandet. I denne forbindelse kan du læse med herunder, hvor vi giver en god liste over de ting, som du ikke har lyst til at glemme til det helt store maraton.

Tjekliste til Berlin Marathon

Tøj til løbet

Noget af det første, som du formentlig tænker på, inden maratonet bliver skudt i gang, er hvilket tøj du skal have på. Her er det vigtigt at tjekke, hvordan vejret bliver, medmindre du har masser af kuffertplads og dermed mulighed for at pakke til alt slags vejr. Sørg som minimum for at tage shorts, tights, T-shirt, strømper og en god windbreaker med. På denne måde kan du nemt tage hensyn til vejret, både når solen skinner, og når regnen siler ned. Derudover skal du selvfølgelig tage et par rigtig gode løbesko med. Tag gerne de løbesko med, som du holder af at løbe i herhjemme, og som du har anvendt under træningen op til dette løb. En løbekasket er ligeledes rar at have med, hvis det er rigtig varmt eller blæser, så den kan holde styr på håret.

Rejseforsikring og andre praktiske ting

Idet maratonet foregår i udlandet, er det med at have en god rejseforsikring. Med rejseforsikringen har du mulighed for at få dækket diverse skader, som eventuelt skulle opstå i det tyske land. Rejseforsikringen fungerer nemlig som det offentlige danske sygehusvæsen, som derudover kombineres med en forsikring, der dækker, hvis din bagage eksempelvis bliver forsinket, eller hvis du oplever tyveri på turen. Andre dækninger, som normalt er inkluderet i en rejseforsikring, er eksempel hjemtransport ved akut sygdom eller tilskadekomst og tilkaldelse af sygeledsagelse i tilfælde af akut sygdom eller død.

Andre nødvendige sager såsom den rette valuta (kontanter er stadig nødvendigt en del steder i Tyskland, modsat Danmark), dit pas, hotelinformation, mobiltelefon samt høretelefoner, hvis du holder af at høre musik under løbeture, samt ørepropper i tilfælde af larm på hotellet. En god nattesøvn er alfa og omega inden et stort maraton, så medbring ligeledes din egen hovedpude, hvis du ved, at du har svært ved at falde i søvn på hoteller.

Mad

Selvom der garanteret serveres morgenmad på dit hotel, er det en super idé at medbringe din egen morgenmad. Din mave skal gerne have det, den er vant til inden det store maraton, så sørg for at tænke på dette. På denne måde sikrer du den rareste og mest effektive løbetur. Omkring 30-90 minutter inden løbet starter, gælder det om at spise et let og kulhydratrigt mellemmåltid. Pak derfor energibarer ned i tasken, og sørg for at købe et par bananer eller en pose boller, når du ankommer ved hotellet. En energibar, en banan eller en lys bolle, eksempelvis smurt med honning, vil give dig den helt rette mængde kulhydrater, inden maratonet starter. Drikkevarer i form af vand og energidrikke er samtidig uundværlige for at holde energiniveauet oppe undervejs i maratonet. Når løbet er ovre, vil en recoverydrik og den rette mad ligeledes være nødvendigt for, at din krop kan komme godt ovenpå efter den udmattende løbetur. Spis gerne et hovedmåltid omkring to timer efter målgang og få godt med kulhydrater og proteiner. Undgå for meget fedt, idet det høje fedtindhold vil forringe optagelsen af kulhydraterne i kroppen.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *