Motion og søvn går hånd i hånd

posted in: Livsstil, Motion | 0

På samme måde som de fleste ved at kost har stor indflydelse på dine præstationer når du løber i skoven, er nede i fitnesscenteret eller har gang i andre fysiske udfoldelser, så bør du også have søvn med i formularen. Kost, motion og søvn er nemlig alle 3 ting som du bør have med i den samlede beregning for at have et sundere liv og generelt bedre livskvalitet.

Mange tænker ikke over hvor stor en vigtighed søvnen egentlig har, men hvis du lige tænker over at vi sover i cirka 1/3 af vores liv, så giver det alligevel stor mening at sørge for at vi får den optimale nattesøvn hver eneste nat.

Kom tættere på din maksimale ydeevne med en god nattesøvn

Hele vores krop bliver påvirket af hvor god en nattesøvn vi får, og dette gælder både på kort og på lang sigt. Uden en vis mængde kvalitetssøvn, så vil vi være i dårligere humør, have et ringere immunforsvar og en skidt appetit, hvilket betyder du vil spise for meget, og dermed tage på. Derudover bliver hjerne i høj grad også påvirket på mange områder som f.eks. hukommelsen. Enkelte områder er dog endnu nemmere at forbinde med dine sportsresultater.

  • Træt og uoplagt – det kan være svært at motivere sig selv efter en nats dårlig søvn. Det vil sige, du lettere finder på undskyldninger for ikke at tage ned og træne, eller hvorfor du ikke behøver at træne lige så meget. Det er mere fristende at blive hjemme i sengen eller på sofaen.
  • Dårlig reaktionsevne – dyrker du en sport som f.eks. 100 sprint, så er det vigtigt med en god nattesøvn natten inden en konkurrence. Din reaktionsevne bliver nemlig betragteligt nedsat, uden kvalitetssøvn.
  • Hurtig restitution – i løbet af nattens søvn, så bliver kroppen restitueret. Dette gælder gåde psykisk og fysisk, og for at du kan yde mest muligt på træningsbanen eller i fitnesscenteret, så vil en passende mængde af tid du har tilbragt med at sove i en god seng natten inden, give dine muskler meget mere saft og kraft.

Der er mange flere gode grunde til hvorfor det er vigtigt at sove godt, hvilket du eventuelt kan læse mere om her.

Du sover bedre når du dyrker sport

Men hvad kan du så gøre for at forbedre din nattesøvn? Ved at dyrke motion er du sjovt nok allerede et godt skridt på vejen. Motion og sport giver nemlig en god afslappethed i kroppen, som gør det nemmere at falde i søvn. Du skal dog være opmærksom på at din krop vil være helt oppe og køre et par timer efter du har givet den gas, og derfor bør du ikke træne alt for sent på dagen. Er du en af dem der godt kan lide at indtage koffein på den ene eller anden måde i forbindelse med din træning, så bør du være endnu tidligere på den. Koffein har en halveringstid på mellem 5 og 7 timer, hvilket gør at vi anbefaler at du ikke indtager noget med en høj mængde af koffein i den sidste halvdel af dagen.

Træner du hårdt, så kræver din krop selvfølgelig også at den får noget energi. Det kan faktisk godt være svære at falde i søvn, hvis man er sulten. Derfor er det helt fint med et mindre måltid inden sengetid. Dette skal ikke være produkter som indeholder en masse sukker. Du bør i stedet gå efter noget med en høj andel af protein, da dette har en god mæthedsfornemmelse, og er godt for dine musklers restitution natten over.

Sidst men ikke mindst, så er det selvfølgelig vigtigt at du har et godt sted at sove. Brug først og fremmest dit soveværelse til at sove, og gør dig selv den tjeneste at købe en seng af høj kvalitet. Det er muligt at få senge til ganske fornuftige priser online, også uden at gå for meget på kompromis. Vil du have ekstra luksus så bør du gå efter en kontinentalseng, men hvis budgettet er småt, så bør du tage et kig på billige boxmadrasser i høj kvalitet her.

Hvis du har en seng som ikke er så gammel, men hvor du ikke sover helt lige så godt som du burde, så kan du i nogle tilfælde forbedre den en lille smule ved at købe en topmadras af høj kvalitet. Dette kan du eventuelt læse lidt mere om på Seng.nu.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwitterpinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *