Sådan holder du formen ved lige på rejsen

Publiceret i: Livsstil, Motion, Tidens Tendenser | 0

For mange danskere er det svært at få tid til at holde formen ved lige i den almindelige hverdag, og derfor er der sjældent en forventning om at dyrke motion, når man endelig er ude at rejse. Her handler det typisk om få nogle gode oplevelser, og det vil da også altid være hovedformålet. Men det er faktisk muligt at træne på rejsen – især hvis du har fokus på løbetræning.

form på ferie

Pak et par løbesko

Det er altid nemt at løbe en hurtig tur – og det gør sig gældende stort set overalt. Især hvis du opholder dig et almindeligt sted på ferien, som f.eks. i en storby eller på landet. Måske har du en halv time om morgenen, inden dagens strabadser begynder, eller også kan du måske få tid til en løbetur om eftermiddagen, når du har fået oplevet det, du skulle. Her kan en løbetur let presses ind, og det gør det altså muligt at holde formen ved lige.

En anden fordel er, at du får mulighed for at løbe et helt nyt sted og dermed får nogle nye omgivelser at se på løbeturen! På den måde kan man måske endda blive ekstra motiveret til at løbe på ferien, idet oplevelsen er en helt anden.

Prøv en aktiv ferie

Ja, du kan også holde formen ved lige med en aktiv ferie. Et par eksempler kunne være at tage på cykelferie, bestige et bjerg eller en anden form for aktiv oplevelsesrejse. Mulighederne er mange, og her får du med sikkerhed pulsen op.

På aktive ferier er det ikke nødvendigvis løb eller styrke, der er fokus på, men nærmere generel bevægelse af kroppen – hvilket altid er værd at udnytte, da vi alle har godt af at blive udfordret på forskellige måder.

Udnyt fitnessfaciliteter hos hoteller

Mange hoteller, og endda også hostels, tilbyder fitnessfaciliteter. Om end kvaliteten kan variere en hel del, vil der som regel altid være et løbebånd eller en motionscykel til stede. Hvis du er super heldig, kan der endda også være vægte og styrketræningsmaskiner. Og i så fald er der jo rigtigt gode muligheder for at træne.

Så hvis du er den helt store træningsfreak, kan du holde øje med, hvilke hoteller der har motionsrum, når du booker dine overnatninger.

Alternativt kan du med sikkerhed finde et privat fitnesscenter ved din rejsedestination, hvor det er muligt at købe en endagsbillet eller lignende.

Glem ikke kropsvægtsøvelserne

Man kan sagtens træne uden at skulle ud at løbe og uden at skulle træde ind i et fitnesscenter. Et andet alternativ er nemlig at lave nogle kropsvægtsøvelser. Dette er en fin måde at træne på, når man er på ferie, og hvis du i forvejen er vant til styrketræning med vægte, får musklerne sig en lidt anden tur her.

Blandt de mest oplagte øvelser har vi armbøjninger, mavebøjninger, squats (naturligvis uden vægtstang her) og en lang række andre gode muligheder. Hvis du kan render ind i en højthængende stang, kan du endda lave den kropsvægtsøvelse, som af mange betragtes som den bedste af slagsen – kropshævninger, også kendt som pull-ups på engelsk.

En helt anden mulighed: Udsæt træningen

Om du har lyst til at træne på rejsen eller ej er i sidste ende en personlig sag. Det kan bestemt betale sig – og som det fremgår af denne artikel, er det bestemt også muligt.

Du kan dog også udsætte træningen til du kommer hjem. I så fald er det muligt at nyde ferien, og derefter fortsætte med motionen. Det afhænger igen af, hvor seriøst man tager sin træning, men hvis det blot drejer sig om en uges ferie, er det intet problem med en kort periode uden træning.

Det betaler sig at holde kroppen i form, og det betaler sig at rejse. Træningstips er der masser af på denne side, men hvis du ønsker rejsetips, kan du tjekke RoadTalk.dk.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Skriv en kommentar