Professionelt udstyr til en professionel performance

Publiceret i: Livsstil, Motion | 0

Forår, sommer og efterår er højsæsoner for de helt ekstreme sportsgrene som marathon, triathlon og ironman. Det er her, at fårene skilles fra bukkene, og her hvor man for alvor kan se, hvem der var rigtigt ambitiøse, og hvem der ikke var. For der er rigtig mange, som melder sig til én af de ovenstående begivenheder eller flere af dem, da de gerne vil se, hvad de er lavet af. Men rigtig mange går helt galt i byen, fordi de ganske enkelt ikke er godt nok forberedt.

 

Forberedelse er nøglen til succes, når du dyrker ekstremsport

Der er flere forskellige niveauer af forberedelse, som gør sig gældende, når der er tale om ekstremsport. Tag f.eks. triathlon, som er en de “nemmeste” af de tre discipliner. Nemmeste er sagt med et glimt i øjet, idet det kan være nøjagtigt lige så hårdt i øjeblikket, det står på – det handler bare om, hvor meget du giver dig i processen. Men det er den disciplin ud af de tre, hvor du bruger kortest tid på at gennemføre.

triathlon1

Når du skal deltage i et triathlon, er det vigtigt, at du har det rigtige udstyr. Uden det helt rigtige setup kan du få skader, og du kan få alle mulige skavanker, som du undgår ved at forberede dig bedst muligt. Her skal du bruge løbesko, der sidder optimalt, og du skal bruge det triathlon tøj, der sidder bedst på dig. Har du ikke noget triathlon tøj, der sidder godt, vejer lidt, kan transportere sved og er let at ånde i, jamen så kan du lige pludselig befinde dig i en situation, hvor dit udstyr – eller manglen derpå – hæmmer din performance.

Det kræver simpelthen professionelt udstyr for at levere en professionel performance. Når du nu skal i gang med at træne op til din sport her i de kommende måneder, bør du altid sørge for, at du har det helt rigtige løbetøj og triathlon tøj. Det kan virkelig gå galt, og det kan ødelægge din tid, bare fordi du ikke var grundig nok til at prøve det rigtige udstyr af. Vælg derfor noget professionelt udstyr, som du føler dig rigtig godt til rette i – det samme med løbesko. Der findes så mange undersøgelser, der viser, at en løbestilsanalyse ikke er perfekt til at forudsige, hvilke løbesko du skal have. Løb i de sko dine fødder har det godt i – sådan når du længst.

 

Vælg professionelt udstyr første gang – det vil du takke dig selv for

Der er ikke noget entydigt svar på, hvad der passer bedst til dig, men det er her, hvor du skal prøve dig frem. De triatleter, der klarer sig bedst, har prøvet det mange gange før, og de ved, hvad der virker for dem. Derfor holder de sig til det, de kender. Om det er så er en heldragt eller tri shorts og en tri shirt – det er ikke afgørende, men det er kvaliteten. For det er ofte rigtig mange timer, der skal lægges i træning samt selve konkurrencen. Sidder dit tøj ikke, som det skal, så irriterer det og tager fokus fra det, det handler om.

Er det ikke professionelt udstyr, som er i stand til at transportere sveden væk fra kroppen, så ender dit triathlon tøj med at blive tungt, vådt og det skarver i huden. Dét i sig selv kan være hæmmende. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvilket triathlon udstyr, der passer bedst til dig. Der findes et utal af mærker på markedet for triathlon tøj, så det hele kan godt virke lidt som en jungle. Herfra skal der dog lyde en anbefaling af webshoppen Byman Sport, der har fede mærker – både til nybegynderen, den garvede motionist, kvinden og manden.

Løber du “bare” marathon, kan du ”nøjes” med de sko, du er mest komfortabel med. Husk dog at skifte sko hver dag hvis du løber hver dag. Du bør i hvert fald mindst have to par løbesko til den daglige træning, da man siger, at en sko skal have godt en dag til at “restituere”, så gummiet kan få lov at trække sig ud igen for optimal performance. Når du begynder din grundtræning, bør du ikke undervurdere den tid, det tager at finde dig til rette i det rigtige løbetøj eller triathlon tøj.

marathon2

En omhyggelig forberedelse giver de bedste resultater, så få styr på dit udstyr, før det styrer dig. Det er så ærgerligt at træne op til en ironman, hvor du typisk er undervejs mellem 9-15 timer, og du så må udgå, fordi din dragt har fået dig til at bløde.

Ligeledes er det umuligt at gennemføre et marathon med blødende lysken. Derfor går den største anbefaling på, at når du begynder at forberede dig til marathon, triathlon eller ironman, så brug tid undervejs på at finde det rigtige professionelle udstyr. Du vil takke dig selv for det, når du krydser målstregen! Det er ikke tilfældigt, hvem der vinder. Det er dem, der har trænet hårdest og dem, der har gjort de nødvendige forberedelser, der skal til for at alt går op i en højere enhed.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Skriv en kommentar